Esittelyssä Kodareiden kansainvälistäjä Elja!

Kodarit on alkuvuodesta 2020 vahvistunut kahdella meitä täysipäiväisesti kehittävällä tyypillä.

Seuraavassa kansaivälistäjämme Elja kertoo itsestään, osaamisestaan ja miksi hän halusi tulla Kodareille töihin. 

Toisesta huipputyypistä Eevasta kuulette ensi viikolla!

 

Hei, olen Elja ja aloitin Kodareilla uuden liiketoiminta- ja teknologiakehityksen vetäjänä. Pääasiallisiin työtehtäviini kuuluu Kodareiden kansainvälistymisen edistäminen, sekä uusien liiketoiminta- ja teknologiahankkeiden toteuttaminen yhdessä muun tiimin kanssa. Olen taustaltani englanninkielinen tradenomi (International Business – BBA) sekä hiljattain valmistunut AaltoEE:n data-analytiikan 6 kuukauden koulutusohjelmasta. Lisäksi työelämän kokemukseni ja itseopiskeluni ovat sisältäneet mm. softabisnes/EdTech-kokemusta, Python-ohjelmointia sekä koneoppimista ja analytiikkaa. Tein opinnäytetyöni oman opetusteknologia-yritykseni strategian muodostumisesta. Muita kiinnostuksen kohteitani ovat kestävä kehitys, psykologia, tulevaisuudentutkimus sekä eri teknologia-trendien kehittyminen yleisesti.

 

Tässä juuri työtehtäviä aloittaessani olen todella innoissani Kodareille pääsystä sekä hyvin vaikuttunut yrityksen tärkeästä roolista sekä lasten että aikuisten hauskan ja helposti lähestyttävän ohjelmointiopetuksen mahdollistamisessa. Kävin heti töideni aluksi “koekaniinina” Unity-peliohjelmointikurssin. Kurssin pedagoginen ote oli selkeän suoraviivainen, visuaalinen ja käytännön kautta oivaltava. Opettaja piti huolta, että kaikki etenivät samassa tahdissa ja “tyhmiäkin” kysymyksiä sai esittää niin paljon kuin niitä mieleen tuli. Tässä vaiheessa todettakoon, että Kodarin kaiken saaman kurssipalautteen keskiarvo (sekä lapsilla että aikuisilla) on enemmän kuin 4/5 jokaisen pidetyn kurssin kohdalla ja 92% kurssin käyneistä suosittelevat niitä muille. 

Väestön kouluttaminen teknologisia taitoja ja/tai loogista päättelykyä vaativiin työ- ja tutkimustehtäviin on globaali tilastollinen trendi työmarkkinoilla. Tästä syystä helposti lähestyttävän, visuaalisen sekä laadukkaan koodausopetukseen toteuttaminen sekä kehittäminen on jo itsessään yhteiskunnallisesti positiivinen ja vaikuttava teko.

Esimerkkejä

  • Vuonna 2018 The National Association of Manufacturing and Deloitte arvioi (https://recruitingdaily.com/why-the-u-s-has-a-stem-shortage-and-how-we-fix-it-part-1/), että USA:han tarvitaan vuoteen 2025 mennessä 3.5 miljoonaa STEM-osaamiseen keskittyvää osaajaa. Näistä 2 miljoonaa työpaikkaa arvioidaan jäävän vajaiksi osaajapulan takia.
  • Briteissä puolestaan STEM Learning, maan isoin STEM-opetusta ja -urapalveluja tarjoava organisaatio, arvioi samana vuonna, että osaajapula maksaa yrityksille joka vuosi 1.5 miljardia puntaa rekrytointien, väliaikaisten henkilöstöratkaisujen, kasvavan palkkatason ja lisääntyvien koulutuskulujen muodossa ( https://www.stem.org.uk/news-and-views/news/skills-shortage-costing-stem-sector-15bn). Briteissä STEM-työpaikkojen kysynnän arvioidaan tuplaantuvan seuraavan 10 vuoden aikana.
  • Suomessa Yle uutisoi maaliskussa 2020, että tämän hetkinen IT-osaajavaje työmarkkinoilla on noin 10 tuhatta (https://yle.fi/uutiset/3-10669492). Suomessa Opetushallitus toi jo vuonna 2014 ohjelmoinnin perusopetuksen opetussuunitelman perusteisiin (http://ohjelmointi.opinsys.fi/). Peruskouluissa on täten opetettu syksystä 2016 alkaen ohjelmointia kaikilla vuosiluokilla.
  • Olin 2020 vuoden alussa pro-bono analytiikkona selvittämässä koodaripulaan liittyvää kohtaanto-ongelmaa ja yksimielinen havainto kyselytutkimuksessa on, että kokeneita osaajia tarvitaan. “Jatkojalostettu” oma versioni kyselystä tulee selvittämään osaajapuutetta enemmän teknologia-kohtaisesti (https://www.koodaripula.com/2020/04/06/main-results.html).

Koodauksen opiskelun alkumetreillä vahvistetaan ns. “algoritmista päättelykykyä”. Kodareilla tätä lähestytään visuaalisten peliesimerkkien kautta. Visuaalinen ohjelmointi on  koodin kirjoittamiseen hyppäämiseen sijaan helpommin lähestyttävä sekä intuitiivisempi tapa ymmärtää koodin “taustalla” tapahtuvaa toimintalogiikkaa.

Sekä omissa itseopiskeluissa että opetusteknologia-yritystä 4 vuotta vetäneenä (tutkimus- ja tuotekehityksen vetäjä, toimitusjohtaja) olen aina ollut hyvin kiinnostunut opetusalan haasteiden ratkaisemisesta ja uusien oppimis- sekä opetusinnovaatioiden luomisesta. Näitä intohimoja edustaa entisen yritykseni kehittämä Co-Teacher oppimisalusta, joka helpotti opettajia rutiinitöissä (arvioinnit, tutorointi yms.) ja täten vapautti heidän aikaansa mm. oppilaiden yksilölliseen ohjaukseen sekä opetuksen kehittämiseen. Ratkaisu hyödynsi koneoppimista esim. luonnollisen kielen tekstianalyysissä sekä chatbot-käyttöliittymässä.

Toinen projektimme oli mm. oppimisen meta-taitoja eli “oppimisen oppimisen” taitoja vahvistava valmennus- ja kurssikokonaisuus, jota kutsuimme Nobel School orientaatioksi. Sen ensimmäinen palvelukokonaisuus oli kurssi, jonka tarkoitus oli helpottaa lukiolaisten siirtymistä yliopistoon sekä parantaa tähän siirtymään liittyviä akateemisia edellytyksiä.

Yrittäjyys-matkastani jäi käteen merkittävä määrä johtamis-, opetusteknologia- sekä kansainvälistymis-osaamista sekä vahvat verkostot myös Suomen ulkopuolelle. Yrittäjyyden ohella olen toiminut laajasti eri liiketoiminnan ja myynnin kehityksen rooleissa sekä myös esimiestehtävissä IT- ja ohjelmistoalalla freelancerina.

Arvostan suuresti Kodareiden tinkimättömyyttä henkilökohtaisen oppimisen tuen tarjoamisessa. Tätä edistääksemme olemme juuri lanseeranneet Koodiapuope-palvelun, joka mahdollistaa koulujen opiskelijaryhmille etätuen koodausopetuksessa.  Olen superinnoissani päästessäni hyödyntämään laajaa verkostoani sekä alan kokemusta ja osaamista kohti Kodareiden kasvavaa sekä kansainvälistyvää tulevaisuutta! Kodareiden kansainvälistymiseen liittyvissä toimissa sekä uuden toimintamme kehittämisessä voittekin olla suoraan yhteydessä minuun.

Elja Suhonen

0403545165

https://www.linkedin.com/in/eljasuhonen/

 

 

Esittelyssä Kodareiden kansainvälistäjä Elja!