Koodiapuope etäyhteydellä

Kodarit tarjoaa toukokuusta 2020 eteenpäin koululuokille Koodiapuope-palvelua etäyhteydellä. Kodarit on kehittänyt viiden vuoden ajan lapsille, nuorille sekä koodausta aloittaville aikuisille yleissivistävää ja helposti lähestyttävää koodausopetuspedagogiikkaa. Koodikoulumme perusajatus on, että koodaus kuuluu kaikille.  Johtotähtenämme on ajatus, että kun oppimisesta tehdään hauskaa ja mahdollisimman helppoa, koodauksesta tulee vielä pienen erityisosaamisalan sijasta suuren yleisön juttu.

Olemme opettaneet maaliskuusta 2020 kaikkia kurssejamme myös etä- / webinaariopetuksena. Olemme saaneet luotua etäopetustunneillemme saman lämminhenkisen oppivan tunnelman kuin lähiopetustunneillamme on jo vuosia ollut.

Miksi käyttää koodiapuopea?

Koodaus on haastava laji. Olemme toimintavuosiemme aikana useaan otteeseen pohtineet, miten voisimme parhaiten auttaa opettajia ohjelmoinnin opetuksessa. Kirjoittamamme Miksi opettajia ei opeteta opettamaan koodausta -artikkeli on kirjoitettu syyskuussa 2017, mutta edelleen ajankohtainen.

Artikkelissa pohdimme yhtenä vaihtoehtona, että lasten koodausopetukseen vihkiytyneet, ohjelmointia osaavat ammattilaiset kiertäisivät kouluilla opettamassa ohjelmoinnin alkeita. Etäopetusohjelmien sekä -menetelmien kehittyminen sekä kevään 2020 etäopetusohjelmien laajamittainen käyttöönotto kouluissa tekevät tämän vaihtoehdon meille nyt mahdolliseksi.

Mikä on Koodiapuope?

Koodiapuope tulee vetämään luokallesi joko ala- tai yläkoulun ohjelmoinnin oppimäärän kattavan koodauskerran. Koodiapuopen kanssa on myös helppo tutustua luokkamuotoiseen etäopetukseen.

Koodiapuope-palvelua on tarjolla seuraavilla aiheilla:

  • Visuaalinen ohjelmointi. Koodiapuope-kerta kattaa alakoulun tavoitteena olevan yleissivistävän ohjelmoinnin tavoitteen, eli oman ohjelman rakentamisen visuaalisella ohjelmoinnilla. Yläkoululaisten sekä toisen asteen opiskelijoiden, jotka eivät ole aiemmin koodanneet, kannattaa myös aloittaa ohjelmointiin tutustuminen visuaalisella ohjelmoinnilla.  Opetus toteutetaan Scratch-ohjelmointiympäristössä. Harjoitus  soveltuu  parhaiten  4.-luokkaisille  ja  sitä  vanhemmille.
  • Python-ohjelmointi yläkouluille, lukioihin sekä ammatilliseen koulutukseen. Yksi koodauskerta kattaa yläkoulun tavoitteena olevan yleissivistävän ohjelmoinnin tavoitteen, eli oman ohjelman rakentamisen jollain kirjoitettavalla ohjelmointikielellä. Opetus toteutetaan Codesters-ohjelmointiympäristössä.

Molemmat koodauskerrat sisältävät 15 minuutin ”Mitä ohjelmointi on” -luennon, yhdessä tehtävän koodaustehtävän sekä kirjallisen jatko-oppimateriaalin.

Yhden koodausopetuskerran kesto on 90 minuuttia.

Sopiva ryhmäkoko on 10-15 oppilasta, eli tavallisen kokoinen luokka kannattaa jakaa puoliksi.

Koodiapuope-palveluun tullaan keräämään kesän sekä syksyn 2020 aikana joukko- sekä muuta rahoitusta, jolloin Koodiapuope-palvelu on luokallenne maksuton.

Kodiapuopen mesenaatti.me-joukkorahoituskampanjan löydät täältä: https://mesenaatti.me/1630/koodiapuope-kouluille/


Keräämme Koodiapuope-palvelusta kiinnostuneita luokkia kevään, kesän sekä syksyn 2020 aikana ”Olen kiinnostunut koodiapuopepalvelusta” -lomakkeella. Oheisella lomakkeella voit antaa meille myös kehitysehdotuksia.

Koodiapuope-palvelun voi ostaa tietylle luokalle myös suoraan verkkokaupastamme.

Koodiapuope-palvelun hinta on 15€/oppilas.

Miten opetus toimii

Luokka on oman opettajansa kanssa koulussa. Koodiapuope tulee mukaan etäyhteydellä. Sopiva ryhmän koko on 10-15 oppilasta, eli normaalikokoinen koululuokka kannattaa jakaa kahteen ryhmään.

Koodiapuope opettaa, antaa tehtävät ja auttaa koodaustehtävien kanssa. Oma opettaja auttaa tietokoneiden käyttämisen ja tehtävien ymmärtämisen kanssa.

Koodiapuope on etäyhteydessä joko opettajan tietokoneeseen tai kaikkiin tietokoneisiin.

Koodiapuope-palvelua voidaan antaa Zoom tai Microsoft Teams -ohjelman välityksellä.

Paras etäopetuskokemus saavutetaan, jos kaikilla koneilla on ladattuna Zoom- tai Microsoft Teams-ohjelma. Opetukseen voi liittyä myös web-selaimella, mutta tällöin Koodiapuope ei pääse auttamaan suoraan oppilaiden koneille.

Oppilaiden konevaatimukset

Jokaisella oppilaalla täytyy olla käytössään tietokone.

Koodausharjoitukset tehdään web-selaimella. Suosittelemme Google Chrome -selainta.

Opettajan kone- ja ohjelmavaatimukset

Opettajan koneella on suositeltavaa olla Google Chrome -selain sekä Zoom tai Microsoft Teams -ohjelma asennettuna. Opetukseen voi liittyä myös millä tahansa web-selaimella, mutta ylläoleva yhdistelmä toimii parhaiten ja monipuolisimmin.

Opettajan ruutu kannattaa jakaa esim videotykillä siten, että kaikki näkevät opetuksen myös siitä.

Opettajan koneessa täytyy olla kaiuttimet, joista ääni kuuluu kaikille. Vaihtoehtoisesti kaikilla oppilailla on kuulokkeet, joista oppilaat kuuntelevat opetusta omilta koneiltaan. Tällöin jokaisen oppilaan pitää liittyä opetukseen omalta koneeltaan.

Mikrofoni, jonka kautta opettaja voi olla puheyhteydessä Koodiapuopeen. Tietokoneen oma mikrofoni riittää. Etäopetusohjelmissa on myös chat-mahdollisuus sekä opettajalle että oppilaille.

Muut ennakoitavat vaatimukset

Hyvä internetyhteys.

Oppilaat ovat kirjautuneet tietokoneille ennen koodaustunnin alkua.

Miten Koodiapuopen saa?

Keräämme koodiapuopepalvelusta kiinnostuneita luokkia kevään, kesän sekä syksyn 2020 aikana Olen kiinnostunut koodiapuopepalvelusta -lomakkeella. Oheisella lomalleella voit antaa meille myös kehitysehdotuksia.

Koodiopepalvelun voi ostaa myös suoraan verkkokaupastamme.

Lisätietoa Koodiapuope-palvelusta

Suvi Syrjäläinen
kodarit@kodarit.fi
0408034625