Kirjoitin pari viikkoa sitten aiheesta Miksi sitä koodausta nyt opetetaan kaikille, vaikka tiesin, ettei sitä vielä ihan kaikille opeteta. Ei vaikka koodaus on sisältynyt syksystä 2016 peruskoulun opetussuunnitelmaan. Tieto perustuu Kodarit-koodausoppilaidemme vastauksiin kysymykseen, mitä koulussa on jo koodauksesta opetettu. Kysymme tätä, jotta osaamme muuntaa omaa alkeisopetustamme siten, ettemme suotta enää käy läpi samoja asioita omilla kursseillamme. Eilinen uutinen  Opettajien puutteelliset taidot uhkaavat koodausopetusta: ”Vaikka olisi kiinnostusta, ei ole resursseja” vahvisti omaa kokemuspohjaani.

Suurin syy, miksi alkeita ei kouluissa opeteta, on, etteivät opettajat osaa opettaa niitä. Moni opettaja ei tiedä, mitä koodaaminen ja siinä tarvittava algoritminen ajattelu on. Tästä emme voi syyttää opettajia, koska koodaustaitoa ei kovin helposti opi, jos sitä ei kukaan opeta, vaikka oppimiseen olisi halujakin. Tämän lisäksi opettajien pitää vielä oppia opettamaan sitä.

Kodareiden alkutaipaleella kaksi vuotta sitten opettajien opettaminen oli liiketoimintasuunnitelmassamme isossa roolissa. Laitoimme pirkanmaan kouluille sekä Tampereen kaupungille viestiä tarjoamastamme edullisesta opettajien opetuksesta. Pirkanmaan kouluista yksi koulu tarttui tarjoukseemme ja kävimme vetämässä kaksi kolmen tunnin työpajaa, joissa opetimme ohjelmoinnin alkeita ja esittelimme lapsille soveltuvia opetusympäristöjä. Muista pirkanmaalaiskouluista ei kuulunut mitään. Tampereen kaupungin osalta innokas tarjousrummutuksemme kuihtui myös radiohiljaisuuteen.

 

 

Vuosi myöhemmin yritimme uudelleen ja haimme rahoitusta 20 pirkanmaalaiskoulun opettajien opettamiseen. Koulut olivat nyt kiinnostuneita heille tarjoamastamme ilmaisesta opetuksesta. Rahoitushakemuksemme ei kuitenkaan mennyt läpi, joten opettaminen jäi.

Eilisessä MTV-uutisessa esitetään pääsyyksi, ettei opettajilla ole mahdollisuutta käyttää työaikaansa kouluttautumiseen, vaikka esimerkiksi ilmaisia verkkokursseja olisi saatavilla. Meidän 20 pirkanmaalaiskoulun otannalla opettajilla olisi ollut käsityksemme mukaan mahdollisuus osallistua tarjoamaamme lähiopetukseen työaikanaan. Tarjoamamme koulutus vaan ei saanut maksaa mitään, koska rahaa tai maksuhalukkuutta kolmen tunnin työpajasta 15 opettajalle ei 360€ vertaa löytynyt. Pidempiä opettajille räätälöityjä ohjelmoinnin hauskemmat alkeet -paketteja, emme ole tämän jälkeen kouluille tai kunnille suoramarkkinoineet, koska oletuksemme on, ettei rahaa edelleenkään ole tai sitä ei haluta tälläiseen käyttää. Niinpä nykyisessä liiketoimintasuunnitelmassamme opettajien koulutusta ei enää edes mainita, koska liiketoimintaa ei edes suht suurella vaivalla sieltä näytä löytyvän. Kodareiden näkövinkkelistä homma näyttäytyy nyt yksinkertaistettuna siltä, että koodaus on lisätty opetussuunnitelmaan, mutta suunnitelman toteuttamiseen on varattu aivan liian vähän rahaa ja ihmisiä.

 

 

Ja tottahan se on, että kaikkien opettajien opettaminen tulee kalliiksi. Siksi olemme myös ihmetelleet, miksi jokaisen ala-asteen opettajan odotetaan osaavan opettaa tätä haastavaa aihetta. Jokainen opettaja kun esim osannee puhua englantia, mutta tästä huolimatta meillä on jo ala-asteella erikseen kieltenopettajat opettamassa sitä. Koodauksen opettamisessa tälläisestä lähestymistavasta en ole kuullut, vaan koodausopetuksen on ajateltu hoituvan ala-asteella luokanopettajien ja yläasteella matematiikanopettajien toimesta. 16 vuotta ammatikseni ohjelmoineena ja kaksi vuotta lapsia opettaneena sekä opetusmenetelmiä kehittäneenä, ajatus, että jokainen opettaja koulutetaan, tuntuu hurjalta, vaikka resursseja löytyisikin opettaa kaikki.

Tästä syystä näkisin mielekkäänä lähestymistapana tai ainakin siirtymävaiheena, että nyt aloitusvuosien aikana koulutettaisiin muutama opettaja/koulu opettamaan koodausta tai vaihtoehtoisesti lasten koodausopetukseen vihkiytyneet, ohjelmointia jo osaavat ammattilaiset kiertäisivät kouluilla opettamassa ohjelmoinnin alkeita. Tämä kun olisi esim itselleni ja muille Kodarit-opettajillemme hyvin mieluista päivätyötä :). Eli jos olen väärässä ja budjettia sekä tahtotilaa opettajien tai lasten opettamiseen Kodareiden toimesta jostain löytyykin, niin vinkatkaa toki!

 

Suvi Syrjäläinen

kodarit@kodarit.fi

0408034625

kodarit.fi

 

 

Miksi opettajia ei opeteta opettamaan koodausta?