Intouduin näin naistenpäivänä miettimään ohjelmistopuolen feminiinisinä pidettyjä osa-alueita ohjelmistoalan sisällä. Näitä ovat esim web-sivujen ja ohjelmistotyökalujen käyttöliittymien design ja käytettävyys. Peliteollisuudesta ei itselläni ole työntekijänä kokemusta, mutta graafikko-, UX-suunnittelija-, tarina- ja erilaiset artistipuolen hommat tuntuvat olevan sellaisia, missä on huomattavaa naisedustusta.

Itse en ole ohjelmoijaurani aikana työskennellyt päätoimisesti kaupallisten tuotteiden designin tai käytettävyyden parissa. Nämä hommat on lähes aina suunnitellut ja viimeistellyt joku naiskollegani. Niinpä nyt kun opetan web-sivujen/työkalujen tai pelien tekemistä, ne toimivat teknisesti hyvin, mutta ulkoasu on usein surkuhupaisan ruma ja käytettävyys, tarina ja pelattavuuskin vähän niin ja näin.

Niinpä haluan tänään arvostaa ja kiittää teitä ohjelmistopuolen feminiinimmällä laidalla työskenteleviä osaajia! Muistuttaa kaikkia digitaalisten härpäkkeiden kuluttajia, että jos me pelkät koodarit tekisimme keskenämme sivunne, laitteenne ja pelinne, niin niitä ei käyttäisi kukaan.

 

 

Kiitos ja niiaus ohjelmistopuolen ”naisten alojen” osaajille!